Onbezorgd internetten
is een sprookje
Vertel!

Onbezorgd internetten is een sprookje

Verandercommunicatie & projectcommunicatie

Opdrachtgever: Hanzehogeschool Groningen

Doelstelling

Ontwikkel een campagne die de bewustwording van medewerkers vergroot rondom het vernieuwde beleid voor informatiebeveiliging en privacy.

Aanpak

Bewustwording creëren bij medewerkers is een van de maatregelen uit het nieuwe privacy- en informatiebeveiligingsbeleid van de Hanzehogeschool Groningen. We brachten samen met de ‘functionaris gegevensbescherming’ in kaart welke gedragsveranderingen effect hebben op het veilig omgaan met bedrijfsgevoelige informatie en persoonsgegevens. We brachten het onderwerp tot leven met storytelling en kozen voor het thema sprookjes. We gaven 7 bekende sprookjes een moderne twist en bijpassende spreuk. Bijvoorbeeld: ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, ben ik wel de enige in dit land?’ Een spreuk die verwijst naar identiteitsfraude. Met de algemene campagneslogan ‘Onbezorgd internetten is een sprookje’ appelleren we aan het gevoel dat je niet alles moet geloven. 

Resultaat

De 7 sprookjes komen terug in verschillende campagnematerialen: posters, raamstickers, mokken, televisieschermen en een sprookjesboekje met tips. Binnen elke afdeling is één medewerker verantwoordelijk voor het creëren van bewustwording bij zijn of haar collega’s. Diegene kan de campagnematerialen hierbij goed gebruiken. 

De campagne is op dit moment nog in volle gang. Op ons advies is eind 2016 een 0-meting uitgevoerd om inzichtelijk te maken hoe medewerkers scoren op verschillende thema’s rond het omgaan met gevoelige informatie en persoonsgegevens. Over een aantal maanden herhaalt de projectgroep deze meting. Zo kunnen we zien of de campagne effect heeft gehad op het gedrag van medewerkers.

Het laatste nieuws

Bel 0513 64 00 17
of volg ons op

K.R. Poststraat 7
8441 EL Heerenveen
T 0513 64 00 17
E info@camerikvoortman.nl