22 februari 2018 Door Stephanie

5 communicatie-inzichten voor de nieuwe omgevingswet

De nieuwe omgevingswet staat voor de deur. In overheidsland zijn de voorbereidingen hierop in volle gang. De nadruk ligt hierbij vaak op juridisch vlak: wat betekent de nieuwe wet voor de regelgeving binnen de gemeente of provincie? Uiteraard belangrijke vragen, maar de nieuwe wet betekent veel meer dan een set met regels. Participatie is bijvoorbeeld een van de grote pijlers.

Participatie en omgevingscommunicatie zijn belangrijk onderdelen van ons werk binnen Camerik Voortman. Daarom verdiepen ook wij ons in de nieuwe omgevingswet. We organiseerden onlangs pizzasessies over de omgevingswet voor en met diverse vakgenoten. We keken gezamenlijk naar de belangrijkste OMOOC’s over de omgevingswet, discussieerden, deelden kennis en speelden de Weusthuis Challenge. Samen kwamen we tot vijf communicatie-inzichten. Hieronder zetten we ze voor je op een rij. 

  1. Tijd voor een andere houding
    ‘Alles wat je voor mij doet maar niet met mij, doe je tegen mij!’ – Ghandi
    Je kunt het als overheidsinstantie nog zo goed voor hebben met burgers, maar de tijd dat je als organisatie mensen iets kunt opleggen, is voorbij. De samenleving wordt steeds ‘platter’. Logisch ook, want hoe kunt je zonder de kennis en visie van stakeholders tot de juiste oplossing komen van je omgevingsvraagstuk? Mensen willen meedoen en meedenken. Voor ambtenaren betekent dit een andere houding, rol en manier van communiceren.

  2. Communicatie is geen bijzaak
    Participatie gaat verder dan een persbericht versturen of een inloopavond organiseren. Het is belangrijk om vanaf het begin van een omgevingsvraagstuk samen te werken met betrokkenen. Hoe betrek je de omgeving bij je project? Hoe vertaal je plannen naar begrijpelijke taal. Een goede communicatiestrategie is onmisbaar voor de slagingskans van je project. Het is daarom raadzaam om vanaf het begin van een project een communicatieprofessional aan te haken die kan bijdragen met een passende strategie voor het project.

  3. Zorg voor communicatie die raakt
    Om goed te kunnen samenwerken, is het belangrijk dat je allemaal hetzelfde beeld hebt bij veranderingen. Ingewikkelde ontwikkelingsplannen of onleesbare plattegronden zeggen inwoners vaak niets. Wil je duidelijk communiceren over je plannen, zorg dan voor de juiste verbeelding. Bijvoorbeeld door middel van VR, 3D-animaties of andere toepassingen. Hiermee creëer je een helder en eenduidig beeld. Bekijk onze case van Waterschap Vechtstromen.

  4. Durf  te investeren aan de voorkant 
    Vanaf de start van een project communicatie en stakeholders betrekken: veel mensen denken vooral aan de tijd en het geld dat het kost. Toch kan deze aanpak een hoop geld en tijd besparen. Want als je vanaf het begin investeert in duidelijk informatievoorziening, verwachtingsmanagement en een gezamenlijk oplossing, voorkom je hobbels onderweg en tegenstand aan het einde van de rit. investering aan de voorkant is tijdwinst aan de achterkant.

  5. Gezamenlijk resultaat is winstgevend
    De focus op gezamenlijk resultaat zorgt voor breed gedragen projecten. Dat is al een grote winst op zich. Maar ook op andere vlakken levert het iets op. Bijvoorbeeld op het gebied van geld, kwaliteit en organisatie. Wil je hier meer over weten? Bekijk onze visie op omgevingscommunicatie.  

Interessant om in een workshop toelichting te krijgen op onze visie en methode aan de hand van een interessant omgevingsvraagstuk? Laat het weten. Wij komen graag langs.

Reacties

Het laatste nieuws

Twist of Sinne

Deze infographic over het jaarverslag van Sinne kinderopvang zorgt voor verbeelding! Voor verschillende opdrachtgevers doen wij de vormgeving van hun jaarverslag. Dit jaar mochten we niet alleen het jaarverslag van Sinne kinderopvang vormgeven,...

Bel 0513 64 00 17
of volg ons op

K.R. Poststraat 7
8441 EL Heerenveen
T 0513 64 00 17
E info@camerikvoortman.nl